magazine_cover
© 2007-2024 Elvismatters vzw
Elvis and Elvis Presley are Registered Trademarks of Elvis Presley Enterprises Inc.
ElvisMatters is an officially recognized Elvis Presley Fanclub.
   
 
 EXCLUSIEF - Riley's inleiding tot 'From Here to the Great Unknown'
 
Lees hier delen van Riley's inleiding van het boek 'From Here to the Great Unknown'

In de jaren voor haar dood begon mijn moeder, Lisa Marie Presley, met het schrijven van haar memoires. Hoewel ze verschillende benaderingen probeerde en veel boekinterviews deed, kon ze er maar niet achter komen hoe ze over zichzelf moest schrijven. Ze vond zichzelf niet interessant, hoewel ze dat natuurlijk wel was. Ze praatte niet graag over zichzelf. Ze was onzeker. Ze wist niet zeker wat haar waarde voor het publiek was, behalve dat ze de dochter van Elvis was. Ze werd zo geteisterd door zelfkritiek dat het werken aan het boek ontzettend moeilijk voor haar werd. Ik denk niet dat ze fundamenteel begreep hoe of waarom haar verhaal verteld moest worden.

En toch voelde ze een brandend verlangen om het te vertellen.

Nadat ze enorm gefrustreerd was geraakt, zei ze tegen me: “Pookie, ik weet niet meer hoe ik mijn boek moet schrijven. Kun je het samen met mij schrijven?”

“Natuurlijk kan ik dat,” zei ik.

De laatste 10 jaar van haar leven waren zo hard geweest dat ze alleen nog maar door die lens op alles kon terugkijken. Ze had het gevoel dat ik een meer holistische kijk op haar leven kon hebben dan zijzelf. Dus stemde ik toe om haar daarmee te helpen, zonder veel na te denken over de verplichting, ervan uitgaande dat we het na verloop van tijd samen zouden schrijven.

Een maand later stierf ze.

Dagen, weken en maanden van verdriet gingen voorbij. Toen kreeg ik de banden van de memoires die ze had ingesproken. Ik zat in mijn huis op de bank. Mijn dochter sliep. Ik was zo bang om de stem van mijn moeder te horen - de fysieke verbinding die we hebben met de stemmen van onze dierbaren is diepgaand. Ik besloot in mijn bed te gaan liggen omdat ik weet hoe zwaar verdriet mijn lichaam maakt.

Ik begon naar haar te luisteren.

Het was ongelooflijk pijnlijk, maar ik kon niet stoppen. Het was alsof ze in de kamer was en tegen me praatte. Ik voelde me meteen weer kind en barstte in tranen uit.

Mijn mama. De toon van haar stem.

Ik was weer acht jaar oud, rijdend in onze auto. Van Morrison's “Brown Eyed Girl” kwam op de radio, en mijn vader stopte en liet ons allemaal uitstappen om aan de kant van de weg te dansen. Ik dacht aan de prachtige glimlach van mijn moeder. Haar lach. Ik dacht aan mijn vader die haar levenloze lichaam probeerde te reanimeren toen hij haar vond.

Toen zat ik weer in mijn autostoel en keek naar mijn moeders gezicht in de achteruitkijkspiegel terwijl ze meezong met Aretha Franklin, terwijl onze auto met open ramen over de Pacific Coast Highway scheurde.

Toen was ik in het ziekenhuis, vlak nadat mijn broertje was geboren.

Gebombardeerd door herinneringen, als een melige flashback montage in een film. Maar echt.

Ik wilde haar terug.

De eerste delen van het boek zijn vooral haar stem - op de tapes spreekt ze uitgebreid over haar jeugd in Graceland, de dood van haar vader [in 1977, toen Lisa Marie 9 was], de vreselijke nasleep, haar relatie met haar moeder, haar moeilijke tienerjaren. Ze is openhartig en grappig over mijn vader, Danny Keough. Ze praat openhartig over haar relatie met Michael Jackson. Ze is pijnlijk openhartig over haar latere drugsverslaving en over de gevaren van roem.

Er zijn ook momenten waarop het klinkt alsof ze de wereld tot de grond toe wil afbranden; andere keren toont ze medeleven en empathie - alle facetten van de vrouw die mijn moeder was, elk van die strengen, mooi en gebroken, samengesmeed in vroege trauma's, die aan het einde van haar leven samenvielen.

De tapes zijn rauw, met alle starts en stops die mensen hebben als ze spreken. Waar mogelijk heb ik het precies zo geschreven als zij het zei. In andere gevallen heb ik de woorden van mijn moeder bewerkt om ze duidelijker te maken of om te komen tot wat ik weet dat de kern was van wat ze probeerde over te brengen. Wat voor mij het belangrijkste was, was het gevoel dat het eindresultaat als haar klonk, dat ik haar direct kon herkennen in de pagina's, en dat kan ik.

Maar er zijn dingen waar ze niet over praat in de tapes, dingen waar ze niet aan toe kwam, vooral in het latere deel van haar leven. We zagen elkaar vijf keer per week gedurende mijn hele leven, en we woonden fulltime samen tot ik 25 was. Waar er gaten in haar verhaal zitten, vul ik die in.

De grootste kracht voor dit aspect van het boek was ook een van mijn moeders grootste gebreken: Ze was van nature niet in staat om iets voor me te verbergen.

Ik hoop dat mijn moeder door het vertellen van haar verhaal zal veranderen in een driedimensionaal personage, in de vrouw die we zo goed kenden en waar we zo veel van hielden. Ik heb begrepen dat haar brandende verlangen om haar verhaal te vertellen voortkwam uit de behoefte om zichzelf te begrijpen en door anderen begrepen te worden, voor het eerst in haar leven. Mijn doel is niet alleen om mijn moeder te eren, maar ook om een menselijk verhaal te vertellen in wat ik weet dat een buitengewone omstandigheid is.

Iedereen die haar ooit ontmoette ervoer een kracht - passie, bescherming, loyaliteit, liefde en een diepe betrokkenheid bij een geest die ongelooflijk krachtig was. De spirituele kracht die mijn grootvader bezat, stroomde ongetwijfeld door mijn moeders aderen. Als je bij haar was, kon je het voelen.

Ik ben me ervan bewust dat de opnames die mijn moeder achterliet een geschenk zijn. Zo vaak is alles wat er overblijft van een dierbare een opgeslagen en opnieuw opgeslagen voicemail, een korte video op een telefoon, een paar favoriete foto's. Ik neem het voorrecht van deze tapes heel serieus. Ik wilde dat dit boek net zo intiem zou zijn als al die uren die ik naar haar luisterde, zoals de nachten die ze bij ons in bed doorbracht om naar het gehuil van coyotes te luisteren.

In zijn gedicht “Binsey Poplars (felled 1879),” schrijft Gerard Manley Hopkins over dat stel omgehakte bomen, “After-comers cannot guess the beauty been.”

Ik wil met dit boek de “schoonheid die mijn moeder was” duidelijk maken.

De volledige inleiding lees je in FROM HERE TO THE GREAT UNKNOWN door Lisa Marie Presley en Riley Keough.

Het boek verschijnt op 8 oktober en biedt een eerlijke en intieme kijk op Lisa Marie's leven, vol triomfen en tragedies. Dit unieke boek is nu al in pre-order te bestellen bij ShopElvisMatters.
 
 Reserveer hier het boek van Lisa Marie Presley  
 
Gepubliceerd: 28 september 2024, 14:00
Gepubliceerd door: ElvisMatters - Michel van Erp .
 
  Overname van dit nieuwsbericht is toegestaan mits met bronvermelding: www.elvismatters.com.  
 
 
 
 
 
Follow ElvisMatters on Twitter
FTD 7" - Double Trouble