magazine_cover
© 2007-2024 Elvismatters vzw
Elvis and Elvis Presley are Registered Trademarks of Elvis Presley Enterprises Inc.
ElvisMatters is an officially recognized Elvis Presley Fanclub.
   
 
FTD: We hebben nog 200 shows in voorraad
 
Ernst Jorgenson over de nieuwe FTD-releases:
"We hebben nog
200 shows in voorraad"


De stuwende kracht achter de veelgeprezen FTD-CD's is uiteraard Ernst Jorgenson. Maar anders dan de meesten, staat Ernst sterk op zijn privacy. Interviews vindt hij best oké, zolang journalisten maar niet élke dag aan de telefoon hangen. Enkele weken geleden gaf Ernst op Elvisradio "Sirius" toch een uitgebreid interview over de toekomstige CD's. We halen hieruit de hoogtepunten.

Summer Festival
Deze CD, die ons terugbrengt naar augustus 1972, werd niet door iedereen met open armen ontvangen. Vooral de wisselende geluidskwaliteit weerhoudt veel fans ervan deze CD vaak in de player te stoppen. Jammer, vindt Ernst. “Voor deze productie hadden we keuze uit 5 verschillende shows. We kozen voor dit concert omdat de geluidskwaliteit de beste van de 5 is. Bovendien is deze specifieke show nooit eerder uitgebracht via het bootleg-circuit. We hebben er enkele songs van de vier andere shows bijgedaan, zoals ‘Little Sister/Get Back’, en ‘It’s Over’. Elvis is op z'n hoogtepunt tijdens deze zomerreeks.”

Seventies
Het ziet er naar uit dat we nog een héle poos te gaan hebben vooraleer het FTD-liedje helemaal uitgezongen is. “In totaal beschikken we over een 200-tal soundboardopnames uit de periode tussen 1969 en 1977. We zullen ze niet allemaal uitbrengen, omdat heel veel shows dubbel lopen qua setlist. Ons eerste doel is om van alle Las Vegas-, Lake Tahoe, en tour-shows telkens minstens één CD uit te brengen. Als een bepaalde tour méér materiaal oplevert dan een standaard-setlist, zoals in augustus 1974, zullen er meer CD's uitgebracht worden.”

Sixties
Goed nieuws voor liefhebbers van de openingsconcerten uit augustus 1969: “Elvis deed, van donderdag tot woensdag twee shows per avond, die op multitrack-tapes opgenomen werden. We hebben voldoende materiaal voor verschillende releases, maar we moeten een keuze maken tussen een ‘best of’, of een volledig concert.”

Fifties
Dit is veruit het moeilijkste tijdvak. Ernst: “Opnames van live shows waren zeer ongewoon in die tijd, dus moeten we terugvallen op het materiaal dat we links en rechts via DJ's of radiostations aangeboden krijgen. Ik zoek met alle macht naar shows die Elvis tonen als de onbetwistbare King of Rock 'n' Roll. Ik heb één show gelokaliseerd uit 1956, en we werken aan een overeenkomst voor die release. Verder zoeken we koortsachtig naar alles uit 1957, en hoop ik een tape te kunnen vinden met een langere Hayride-opname dan uitsluitend de 7 songs van Little Rock, die al honderden keren werden uitgebracht.”
Daarnaast heeft Ernst de handen vol met het ontkennen van hardnekkige geruchten. “Eén ervan is dat Elvis in 1957 het nummer 'Fools Hall Of Fame’ in concert bracht. Die opname vinden is onze hoofdbekommernis op dit moment. Hetzelfde geldt voor de Platters-song 'Only You', die Elvis gedurende zes maanden in zijn show bracht. Volgens oorgetuigen deed hij dat op een heel mooie manier, maar we moeten het eerste bewijs nog vinden.”

Toekomst
Veel voorbereidingstijd gunt de ploeg van Ernst Jorgenson zich nooit. “Meestal hakken we de definitieve knoop voor ons volgend project slechts twee maanden van tevoren door”, zegt hij. “Wat vast staat, is dat de reeks met herpakte originele albums met de extra boekjes wordt voortgezet. Maar de studio-opnames zijn ook niet onuitputtelijk, en vroeg of laat is de hele bron opgedroogd. Voor 'Loving You' vonden we een hele reeks onuitgegeven alternatieve versies van de titeltrack in top-kwaliteit.”
Overigens is de ploeg van Ernst niet zo omvangrijk als het lijkt. Ernst Jorgenson, Roger Semon en Joe Dimuro doen vrijwel al het werk zelf. Ernst zorgt voor het audio-gedeelte en de geschreven teksten, terwijl Roger vooral de lay-out en de foto's voor zijn rekening neemt. “We beschikken niet over de immense budgetten van de grote firma's”, zegt Ernst. “Heel vaak komt het neer op nachtwerk, of weekendwerk. Ik klaag daar niet over, het zegt alleen heel veel over hoe weinig tijd we hebben om de FTD-reeks draaiende te houden.”

gepubliceerd op 01 maart 2006 door Peter Verbruggen.
Overname van dit artikel is toegestaan mits met bronvermelding: www.elvismatters.com. ©2006.
 
Follow ElvisMatters on Twitter
FTD 5" - A Minnesota Moment