magazine_cover
© 2007-2024 Elvismatters vzw
Elvis and Elvis Presley are Registered Trademarks of Elvis Presley Enterprises Inc.
ElvisMatters is an officially recognized Elvis Presley Fanclub.
   
 
De onbekende TCB band
 
De onbekende TCB Band

Dit jaar is het 40 jaar geleden dat Elvis zijn succesvolle comeback maakte op het podium van het International Hotel in Las Vegas. Achter hem stond de TCB-band, door Elvis 'the backbone of my show' genoemd. Het was James Burton die de band, op vraag van Elvis, speciaal voor deze gelegenheid samenstelde en de beste muzikanten koos die beschikbaar waren. De meest bekende bezetting is deze met James Burton (leadgitaar), John Wilkinson (slaggitaar), Jerry Scheff (basgitaar), Ronnie Tutt (drums) en Glen D. Hardin (piano). James en John verlieten nooit de band, maar de andere posten kenden wisselende bezettingen en er kwamen doorheen de jaren zelfs nieuwe instrumenten bij. Een kort overzicht van de 'alternate TCB-band members'.
Door Olav Pawlenko


Larry Mohuberac was de originele pianist van de band, maar was wel de 2de keuze na Glen D. Hardin die aanvankelijk niet beschikbaar bleek te zijn. Hij speelde gedurende het hele Las Vegas seizoen in 1969. Larry was een studiomuzikant uit Memphis die eerder al een aantal soundtracks inspeelde van Elvis speelfilms (Frankie And Johnny, Paradise Hawaiian Style, Speedway). Bovendien zijn het de handen van Larry die je ziet in bepaalde scènes als Elvis piano speelt. In februari 1970 besloot hij niet terug te keren voor het nieuwe Vegas seizoen, zodat hij zich terug kon toeleggen op zijn sessiewerk in Los Angeles. Larry speelde daarnaast ook nog voor Tina Turner, Neil Diamond, Ray Charles, Barbara Streisand en The Carpenters. Momenteel leeft Larry in Australië, waar hij nog steeds actief is in de muziekbusiness.

Bob Lanning was gedurende een korte tijd drummer tijdens het 2de Las Vegas seizoen en de Houston Astrodome shows van begin 1970. Colonel Parker had nagelaten Ronnie Tutt te informeren over het 2de Vegas seizoen, zodat hij reeds andere contracten had aangenomen. Elvis had dus tijdelijk een nieuwe drummer nodig en kwam na een aanbeveling uit bij Bob Lanning. Jerry Scheff kan zich echter niet meer herinneren wie het juist was die Bob aanbeval, want hij was niet echt een grote naam in de muziekbusiness. Bob is ondermeer te horen op het album 'On Stage'.

Jerome 'Stump' Munroe was de drummer van The Sweet Insprirations. In december 1975 viel hij een eerste keer in voor Ronnie Tutt en voorts nog een tweetal keren in juni 1977. Vermits 'the Sweets' ook de warm-up act deden van de Elvis Presley-show, was Stump bekend met het Elvis repertoire. Het is bijzonder grappig om te horen hoe Elvis Jerome introduceert: "On drums… is...euhh, STUMP!" Stump drumde in een aantal minder bekende groepen en treedt nog vaak op in Las Vegas.

Larrie Londin is de 3de drummer die inviel wanneer Ronnie Tutt belet was. Hij had eerder al met Elvis samengewerkt tijdens de Studio B-opnames van 1971 en was een drukbezette sessiedrummer bij Motown en in Nashville. In maart 1976 drumde Larrie 8 shows voor Elvis, maar ook de laatste 2 shows van juni 1977. Als je opnames beluistert met Larrie achter de drums, valt direct op dat hij een totaal andere drumstijl heeft dan Ronnie Tutt. In 1992 overleed Larrie, toen hij na een optreden onwel werd en in coma geraakte. Hij was 48.

Niel Diamond's basgitarist Emory Gordy Jr. werd door Ronnie Tutt aanbevolen om Jerry Scheff tijdelijk te vervangen voor Elvis' sessiewerk in maart 1972. Hij speelde de schitterende bass lines in van o.a. 'Burning Love' en 'Always On My Mind'. Wanneer de camera's meedraaien tijdens de repetities voor de film 'Elvis On Tour', wordt Emory bewust buiten beeld gehouden. Meer dan zijn handen en de headstock van zijn Fender Precision Bass krijg je niet te zien, omdat Jerry tijdens de tour wel aanwezig zal zijn. Wanneer Jerry Scheff kort na de Aloha-show de band verlaat omwille van persoonlijke problemen, is Emory de 1ste keuze en speelt gedurende alle resterende shows van 1973 basgitaar. Daarna concentreerde hij zich terug volledig op zijn opnamestudio, huwde met de Amerikaanse countryster Patty Loveless en won talrijke prijzen tijdens zijn carrière, waaronder een Grammy.

Duke Bardwell, die zelf een groot Elvisfan was, speelde basgitaar van begin 1974 tot mei 1975. Toen Emory Gordy de band verliet, was het opnieuw Ronnie Tutt die Duke aanbeval bij Elvis. Ronnie en Duke hadden eerder al sessiewerk gedaan voor Jose Feliciano. Je kan hem horen spelen op één van Elvis' beste live-albums 'As Recorded Live On Stage In Memphis'. Duke's speelstijl, kort op de brug van de basgitaar, was helemaal anders dan de drukke 'walking bass' stijl van Jerry Scheff - waar Elvis zo van hield. Toen bleek dat Duke's basslines van de Today-sessies overdubt werden en Jerry klaar was om terug te komen, was het voor Duke duidelijk dat hij de band zou verlaten. Duke is nog wel actief in de muziekwereld, speelde een solo-album vol en baatte verschillende zaken uit.

Shane Kiester heeft één van de kortste carrières bij de TCB-band. Hij speelde in maart 1976 piano tijdens 8 shows. Glen D. Hardin had na zijn laatste studiowerk voor Elvis in februari 1976 (in Graceland) nieuwe uitdagingen nodig en verliet de band definitief. Men kwam uit bij studiomuzikant Shane Kiester, die amper 2 halve nummers repeteerde met de band en diezelfde avond nog op tournee vertrok. Na deze tour was het duidelijk dat het 'leven on the road' niks voor hem was en ging zich terug toeleggen op sessiewerk in Nashville.

Tony Brown was de pianist van de Elvis’ persoonlijke groep Voice (zie EM #17) en zat dus al in het voorprogramma van de Elvis Presley show. Na het vertrek van Shane Kiester kreeg hij het pianokrukje toegewezen en bleef er zitten tot en met de laatste show van 26 juni 1977. Af en toe moet Elvis naar de piano gaan om Tony te tonen hoe een bepaald nummer gespeeld moet worden. Tegenwoordig is hij de president van MCA-Nashville.

Pianist David Briggs speelde in de jaren ‘60 en begin jaren ‘70 al met Elvis tijdens studiosessies. In de jaren zeventig was er een opkomst van nieuwe, elektronische muziekinstrumenten en einde 1975 werd besloten om een Fender Rhodes elektrische piano en een Hohner Clavinet toe te voegen. Elvis wilde immers een nog betere sound. David stemde toe en werd zo een vast lid van de band. Deze extra instrumenten gaven de TCB-band een moderne update. Het is vooral tijdens de solo's van de bandleden dat David laat horen dat hij een virtuoos op de Clavinet is. Vlak voor de 2de tour van 1977 blijft David in Nashville, omdat hij met studiowerk meer kan verdienen dan op tournee, hetgeen hij tot op de dag van vandaag doet.

Bobby Ogdin wordt door David Briggs zelf aanbevolen om zijn positie aan de Rhodes en Clavinet in te nemen voor de tour van maart 1977. Bobby blijft dit doen tot en met de laatste show. We kunnen hem zien en horen in de CBS TV-special 'Elvis in concert'. Hij is vandaag nog steeds sessiemuzikant.

gepubliceerd op 01 september 2009 door Olav Pawlenko.
Overname van dit artikel is toegestaan mits met bronvermelding: www.elvismatters.com. ©2009.
 
Follow ElvisMatters on Twitter
FTD 5" - Dixieland Rocks