magazine_cover
© 2007-2024 Elvismatters vzw
Elvis and Elvis Presley are Registered Trademarks of Elvis Presley Enterprises Inc.
ElvisMatters is an officially recognized Elvis Presley Fanclub.
   
 
Aanrader: FTD Jailhouse Rock
 
Voor de opnames van Elvis’ derde film stuurde filmmaatschappij Metro-Goldwyn-Mayer de scenario’s rond naar de belangrijkste componisten die voor de Hill and Range Music Publishing Company werkten, zodat zij de kans kregen om met gepast materiaal op de proppen te komen. Eén van de voorstellen kwam van het componistenduo Jerry Leiber en Mike Stoller, die eerder al ‘Hound Dog’ schreven. Het duo stelde het lied ‘Jailhouse Rock’ voor. Deze song werd meteen de hoeksteen voor het hele project en maakte van het schrijverskoppel een tijd lang het kloppende hart van de Elvis-hitmachine. Jean Aberbach, mede-oprichter van Hill and Range, stelde voor om Leiber en Stoller een meer actieve rol te bezorgen in het opnameproces voor de soundtrack van de nieuwe film. Het bleek later een zeer succesvol voorstel te zijn. Ondanks dat de film een relatief klein aantal tracks had, slaagde de soundtrack er wel in de perfecte toon voor de film te zetten.
Ondanks het feit dat het grote deel van de Rock’n’Roll-wereld aan Elvis’ voeten lag, was het duo Leiber en Stoller aanvankelijk niet overtuigd van de kwaliteiten van Elvis. Ze twijfelden aan zijn authenticiteit, zijn talent en wisten niet goed wat ze moesten denken van de ‘Hound Dog’ cover die het duo voor Big Mama Thornton schreef. Op dinsdag 30 april 1957 werden al deze twijfels echter weggeveegd. Op die dag maakten de schrijvers kennis met Elvis in de Hollywood Radio Recorders studio. Deze dag stond geboekt als de eerste opnamedag voor de Jailhouse Rock soundtrack. Elvis’ derde film zou een ander, meer duister, pad bewandelen dan Love Me Tender of Loving You. De muziek moest die sfeer ook uistralen.
Jailhouse Rock werd het eerste lied waar aan gewerkt zou worden. Het was niet de eerste keer dat Leiber en Stoller het thema van de rockende en zingende gevangene gebruikten. Hun lied ‘Riot in the cell block #9’ dat gezongen werd door The Robins kwam al in 1954 uit. Er was een overeenkomst met de sfeer in dat nummer, met het grote verschil dat er in ‘Jailhouse Rock’ geen opstand aan bod komt, maar wel een groot feest. De memorabele intro – één van de meest herkenbare in de hele Rock’n’Roll wereld – werd ingespeeld door Scotty Moore en D.J. Fontana die zich baseerden op een swing-style versie uit de jaren ‘40 van Verdi’s ‘Anvil Chorus’ uit de opera Il Travatore. Elvis stortte zich vol overgave in de opname met een aanpak en kracht die deze full speed rocker verdiende. Na het heftige spektakel van ‘Jailhouse Rock’ was het tijd om het wat rustiger aan te doen met de volgende Leiber en Stoller-song ‘Treat Me Nice’. Ondanks het feit dat Elvis enthousiast was over het lied, lukte het niet om tijdens die sessie een acceptabele opname te weerhouden. Het zou pas in september zijn, op het moment dat Elvis weer in de studio van Radio Recorders stond om materiaal op te nemen voor ‘Elvis’ Christmas Album’, dat ‘Treat Me Nice’ naar ieders tevredenheid opgenomen was. ‘Young and Beautiful’ was het volgende lied op het lijstje. Dit lied werd geschreven door het duo Abner Silver / Aaron Schroeder. Schroeder zou later nog meeschrijven aan hits als ‘A Big Hunk O’Love’, ‘Good Luck Charm’, ‘Shoppin’ Around’, ‘Got A Lot O’ Livin’ To Do’ en ‘It’s Now Or Never’. Deze bewuste song zorgde echter voor een uitdaging. Het lied zou op drie verschillende momenten in de film terugkeren, in verschillende perioden in het leven van Vince Everett, het karakter dat Elvis speelde. Om die reden was er nood aan drie verschillende uitvoeringen en interpretaties van het lied. Elvis had geen probleem om de ‘vroegste’ versie op te nemen, gezongen door een jonge en naďeve Vince. De ‘late’ opname die gezongen werd door een volwassen Vince kostte Elvis echter meer moeite. Alle resterende tijd voor die dag werd gespendeerd in het opnemen van de perfecte derde versie. De volgende dag werd weer ingepland als een studiodag, maar het liep anders. De intentie was om de Leiber en Stoller-song ‘I Want To Be Free’ op te nemen, ook in drie verschillende versies. Elvis wou even opwarmen door een aantal gospels te zingen met zijn backing vocals, The Jordanaires. De verantwoordelijke van MGM, Jeff Alexander, begon zicht echter te irriteren aan deze manier van opwarmen en vond het maar tijdverlies. Hij besloot Elvis hier op aan te spreken en dit leidde tot een hoog oplopende discussie waarop Elvis de studio verliet. Het duurde drie dagen eer Elvis weer terug de studio in wou, op vrijdag 3 mei. Er werd gestart met een nieuwe poging voor ‘Treat Me Nice’ vooraleer te starten met ‘I Want To Be Free’ in de verschillende versies. Het incident van enkele dagen eerder was natuurlijk niet gepland, maar het gaf Leiber en Stoller wel de tijd om hun arrangementen nog te verbeteren.
De vijfde song – en tevens de vierde van Leiber en Stoller – werd ‘(You’re So Square) Baby I Don’t Care’. Deze opname zorgde voor spanningen in de studio. Bill Black raakte gefrustreerd door het feit dat hij de snelle intro van de song niet onder de knie kreeg. Hij legde zijn splinternieuwe elektrische Fender basgitaar neer en vertrok. Jordanaires-lid Gordon Stoker herinnert zich: ‘De situatie werd op een verrassend manier opgelost. Elvis nam de basgitaar, zette één voet op een stoel en speelde de song van voor tot achter zelf.’ Elvis’ reactie op dit probleem zorgde voor een bruikbare instrumentale track die vijf dagen later gebruikt kon worden om Elvis’ stem over te zetten. Voor de laatste song van de soundtrack greep Elvis naar ‘Don’t Leave Me Now’ dat al in februari opgenomen was voor de ‘Loving You’ soundtrack. Deze Aaron Schroeder / Ben Weisman compositie bleek niet het gewenste resultaat te krijgen tijdens de opname in februari. In die periode stelde RCA zich vragen bij het talent van Scotty en Bill. Ze waren uitstekend voor het live werk, maar ze voldeden volgens RCA niet aan de hoge eisen die gesteld werden tijdens studio opnamen. Dezelfde twijfels borrelden later dat jaar weer op, tijdens de opnamen van ‘Elvis’ Christmas Album’, toen er meer uren opgenomen werden dan gepland omdat een goed resultaat uitbleef.
De ‘Jailhouse Rock’-opnamen werden een succes op meerdere vlakken. Elvis produceerde materiaal voor een schitterende nieuwe single én een EP die later dat jaar naar de top van de hitparades schoten. Maar, misschien nog belangrijker dan de verkoopsresultaten, was het feit dat Elvis twee zeer talentvolle muzikanten had leren kennen waar hij al zijn ideeën mee kon bespreken. Leiber en Stoller maakten de komende jaren dan ook deel uit van Elvis’ muzikale entourage als componisten, arrangeurs en producers.

Record Facts
Jailhouse Rock EP
Opname data: 30 april, 3, 8 & 9 mei 1957.
Locatie: Radio Recordes & MGM Soundstage, Hollywood
Muzikanten: Elvis Presley (vocals, gitaar, bas) – Scotty Moore (gitaar) – Bill Black (bas) – D.J. Fontana (drums) – Dudley Brooks (piano) – Mike Stoller (piano) – The Jordanaires (vocals)
Release: 30 oktober 1957

Tracklist
Elvis had pas twee weken eerder een EP uitgebracht, maar deze vijf-track uitgave is totaal anders dan ‘Elvis Sings Christmas Songs’. Het materiaal, arrangementen, productie en uitvoering zaten allemaal op een perfecte lijn zodat het de perfecte soundtrack was voor Elvis’ derde film.
1. Jailhouse Rock
Zonder twijfel één van de klassiekers uit de muziekgeschiedenis. De ingrediënten zijn onweerstaanbaar, van de onvergetelijke start-stop intro en Scotty’s drukke en vlotte solo tot Elvis’ onweerstaanbare stem. Dit is een meesterstuk uit de gouden dagen van de Rock’n’Roll. Het is dan ook geen verrassing dat de single bij release in september 1957 meer dan 2 miljoen exemplaren verkocht en meer dan een maand op nummer 1 stond in de USA. De B-kant van de singel was ‘Treat Me Nice’ waarvan Elvis aanvankelijk dacht dat dit de grotere hit zou worden.
2. Young and Beautiful
Jean Aberbach van Hill and Range had zijn twijfels bij dit lied omdat het dicht in de buurt zou komen bij de vorige filmhits ‘Love Me Tender’ en ‘Loving You’. Dit is een zacht nummer dat start met Elvis’ stem, begeleid door een minimum aan piano. Als het lied verder loopt, verandert de sfeer ook. De piano en drum doen denken aan Jazz terwijl de backing vocals aanleunen tegen doo-wop.
3. I Want To Be Free
Een dwingende stem van Elvis brengt het echte gevoel in de tekst naar boven. Een schreeuw uit het hart die tegelijkertijd in schril contrast staat met de begeleiding van de backing-vocals.
4. Don’t Leave Me Now
Elvis’ vroege werk zat vol smeekbedes naar liefde en begrip, luister bijvoorbeeld maar eens naar ‘One Night’. Dit lied hoort in dat rijtje thuis. The Jordanaires klinken hoog in deze mix zodat Elvis’ stem wat lichter klinkt. Dudley Brookes zorgde voor het karakteristieke piano spel.
5. (You’re So Square) baby I Don’t Care
Dit lied zit vol energie met een kenmerkende tekst voor Leiber en Stoller aangevuld met een speels pianospel en herkenbare gitaar rifs. Ondanks het up tempo lied, horen we een verrassend einde dat stil uitsterft om te eindigen met een stevige roffel op de drum van D.J. Fontana.

Trivia
Leiber en Stoller schreven drie songs voor de Jailhouse Rock EP in snel tempo. Het duo verbleef in een hotel in New York toen Jean Aberbach (van uitgeverij Hill and Range) weigerde om hen uit hun kamer te laten komen tot ze bruikbaar materiaal hadden neergepend. Stoller herinnert zich dat ze pas vier of vijf uur later naar buiten kwamen met ‘Jailhouse Rock’, ‘I Want To Be Free’ en ‘(You’re So Square) Baby I Don’t Care’.

gepubliceerd op 01 december 2009 door Olav Pawlenko.
Overname van dit artikel is toegestaan mits met bronvermelding: www.elvismatters.com. ©2009.
 
Follow ElvisMatters on Twitter
FTD 7" - Girl Happy